Tankeställare

Har snart läst klart Dan Browns senaste bok Den förlorade symbolen. Som vanligt när man läser hans böcker får man många tankeställare. Jag blir dessutom intresserad av sånt jag aldrig tidigare varit ett dugg intresserad av, som till exempel historia och arkitektur. Inte historia som i gamla svenska kungar och vilka krig vi vann, utan historia om framstående vetenskapsmän och deras verk, egypternas hemligheter och den grekiska mytologin och vad den har satt för spår i historien. Vad gäller arkitekturen är det väldigt intressant att läsa om varför vissa gamla byggnader byggts, vad de symboliserar/står för/betyder och olika synliga och osynliga symboler och andra märkliga ting de döljer.

Den tar även upp intressanta brödraskap som frimurarorden och olika missuppfattning om dessa. Man kan även läsa om ord eller fraser som vi med tiden "lärt" oss att uppfatta fel. Kommer just nu bara på ett litet exepmel, men Apokalpsen är inte en skrift om jordens undergång, utan apokalyps betyder uppenbarelse/avtäckande/avslöjande och där i kan man läsa om jordens undergång.

Sjukt bra bok som jag VERKLIGEN rekommenderar.


Boken nämner även massa spännande "hemligheter" om dessa två byggnader. Till vänster Washington monumentet och till höger Capitolium.

Man väljer ju själv vad man vill tro på i boken, men skulle allt de pratar om vara sant så kan man lätt spendera ett helt liv på att försöka lösa de uråldriga mysterierna och fundera på vad det skulle innebära för världen om de avslöjades! ;)

Kommentarer
Postat av: Moa

Ja, man lär sig mycket av att läsa. Jag är för lat för att läsa så det blir ljud böcker för mig istället. Lyssnade på Flyga drake senast, så otrolig inlevelse i hur personerna beskrivs så att jag nästan trodde att jag kände dem, haha!

2010-08-18 @ 21:38:11
URL: http://moasprinsar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0