Elimination Communication Light

Tänkte berätta lite om våran pott-metod. Vet inte hur många mammor det är som kikar in på min blogg, men kanske nån som är intresserad :)

Metoden går ut på att få barnet torrt, ffa dagtid, och att lära sig att känna igen bebisens signaler för att behöva göra ifrån sig. De som kör seriöst på detta tycker att man ska börja så snart barnet kan hålla huvudet. I många delar av Asien och Afrika där de inte har tillgång till blöjor lär de ju känna sina bebisar väl och de blir torra väldigt tidigt. En studie från Vietnam visade att barn redan från tre (!) månaders ålder var torra och ALLA var torra vid nio månader ålder! Så att barnen inte kan kontrollera blåsan eller lära sig kissa på kommando och rutin stämmer inte.

Jag var skeptisk till en början och tänkte att man nog måste hålla på ett bra tag innan det funkar och att man kommer få bli nerkissad X antal gånger per dag. Det var rätt hopplöst de första veckorna, men snart började Emil förstå vad pottan innebär. Till en början bytte vi ut engångsblöjorna till tygblöjor för att han skulle känna när han kissat, men jag tyckte inte om dem. De var stora och kändes klumpiga. Dessutom fungerade det inte så bra när man var ute för då måste man släpa med sig kissiga och bajsiga blöjor hem. Sen fick vi låna trainingpants av några kompisar i rätt storlek och det är en tjockare tygtrosa. Både barnet och föräldern märker när bebisen kissat/bajsat. Varje gång jag märkt att han kissat i tygtrosan har jag gjort "kiss-ljud" och varje gång jag sätter honom på pottan gör jag samma kissljud.


Allt-i-ett tygblöjor från Imse Vimse.

Vi började med att sätta Emil på pottan på rutin - varje gång han vaknat, efter måltider osv. Sen när vi fick tygtrosan fick han ha dem ett par dagar så att jag kunde lära mig hans kiss-rutiner. Idag gör han ifrån sig kanske i snitt 70 % av alla gånger jag sätter honom på pottan. Dåliga dagar är kanske 50 % och bra dagar är 90-95 %. Det går lite upp och ner. Bajsarna har det gått bra med. Byter sällan mer än en bajsblöja (vissa dagar inga alls) om dagen och han bajsar ca 3 ggr per dag. Tygtrosan är dock lite besvärlig, för att det blir blött både här och där, men han kissar väldigt sällan när han är i famnen, så jag kan räkna alla gånger jag blivit nerkissad på mina händer! Vi började pott-träna när Emil var ca 4 månader. Tygtrosan är superbra när han börjar bli röd efter blöjan. Dels så är det så mycket cirkulerande luft och dels så är han ju aldrig blöt för så fort han kissat måste jag ju byta trosan.


Tygtrosan, 9-11 kg, så den är lite för stor för min 7 kg kille, men den sitter bra ändå!

Det är ju ett evigt pottande som man kan bli rätt trött på, men varje gång han gör ifrån sig i pottan så blir man så stolt och tycker det är värt all möda. Dessutom kommer vi vara väldigt glada den dagen har blir dag-torr och förhoppningsvis sker det innan han börjar förskolan. Det är målet!


Emils gröna fina potta :) Väldigt praktisk med den vita skålen som man lätt kan sköjla av.

Så, det var det om Elimination Communcation i light-version. Fråga gärna om du har frågor. Jag har skrivit långt från allt. Tänkte att det skull bli lite väl mycket text. Det blev tillräckligt långt ändå! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0