Källsortering och återvinning

Innan jag flyttade in hos Peter så källsorterade jag bara papper, glas och pet-flaskor. Men här hemma källsorteras papper, pappersförpackningar, kartong, hårdplats, glas, och metall. Dessutom har vi en bit att gå till återvinningsstationen. Ni kan tänka er att det snabbt blir ett berg av sorteringsmaterial här hemma som står i vägen och ser fult ut. Vi får komma på en bättre lösning när vi flyttar och förhoppningsvis har vi en miljöstation närmare. Nu får jag jättedåligt samvete om jag slänger nåt återvinningsbart i sopen!

Visste ni att:
- Ett tuggummi i naturen förmultnar efter ca 25 år
- En plastflaska i naturen förmultnar efter ca 450 år.
- För varje ton papper vi samlar in sparar vi 14 träd.
- Om alla i Mölndal källsorterar tio kapsyler varje år kan man bygga 70 nya cyklar av dem.
- Glas kan man återvinna hur många gånger som helst. Kvaliteten försämras aldrig.


Kommentarer
Postat av: Marta

Oj... nu fick jag dåligt samvete angående det där med tuggummin..

2010-09-30 @ 16:19:29
Postat av: Josefin Nilsson [foto]

Nu har jag lärt mig att jag ska använda soptunnan när jag är trött på mitt tuggummi! ♥

2010-09-30 @ 22:11:59
URL: http://jojjisen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0